Wielkości wektorowe – siła, prędkość i przyspieszenie
1. Co to są wielkości wektorowe?
Wielkości wektorowe to takie, które mają wartość (moduł) i kierunek.
* Przykłady: siła, prędkość, przyspieszenie.
* Wektor przedstawiamy strzałką: długość = wartość, kierunek = kierunek działania.
—
2. Siła jako wielkość wektorowa
* Siła ($\vec{F}$) działa na ciało i powoduje zmianę jego ruchu lub kształtu.
* Zasada: ciało porusza się w kierunku działania siły.
* Wzór na przyspieszenie ciała pod działaniem siły:
$$\vec{a} = \frac{\vec{F}}{m}$$
gdzie $m$ – masa ciała, $\vec{a}$ – przyspieszenie (wektor).
—
3. Prędkość jako wielkość wektorowa
* Prędkość ($\vec{v}$) wskazuje jak szybko i w jakim kierunku porusza się ciało.
* Zmiana prędkości może być wynikiem działania siły.
* Jeżeli ciało porusza się po linii prostej:
$$\vec{v} = \frac{d\vec{x}}{dt}$$
* W ruchu krzywoliniowym kierunek $\vec{v}$ zmienia się nawet przy stałej wartości $v = |\vec{v}|$.
—
4. Przyspieszenie jako wielkość wektorowa
* Przyspieszenie ($\vec{a}$) opisuje zmianę prędkości w czasie:
$$\vec{a} = \frac{d\vec{v}}{dt}$$
* W ruchu prostoliniowym: przyspieszenie w tym samym kierunku co prędkość – ciało przyspiesza, przeciwnym – zwalnia.
* W ruchu krzywoliniowym: kierunek przyspieszenia może być prostopadły do prędkości (np. ruch po okręgu – przyspieszenie dośrodkowe).
—
5. Zasady działania wektorów
* Dodawanie wektorów: jeśli kilka sił działa na ciało, otrzymujemy siłę wypadkową:
$$\vec{F}_w = \vec{F}_1 + \vec{F}_2 + \dots$$
* Wektor przemieszczenia, prędkości i przyspieszenia można analizować podobnie.
* W ruchu wzdłuż osi x lub y można rozkładać wektory na składowe: $x$ i $y$.
—
6. Przykłady
Przykład 1 – dodawanie sił
Ciało o masie 2 kg działa siła $\vec{F}_1 = 6 \text{ N}$ w prawo i $\vec{F}_2 = 8 \text{ N}$ w górę.
* Siła wypadkowa:
$$F_w = \sqrt{F_1^2 + F_2^2} = \sqrt{6^2 + 8^2} = 10 \text{ N}$$
* Przyspieszenie:
$$a = \frac{F_w}{m} = \frac{10}{2} = 5 \text{ m/s}^2$$
—
Przykład 2 – ruch po okręgu
* Prędkość liniowa $v = 5 \text{ m/s}$, przyspieszenie dośrodkowe:
$$a_c = \frac{v^2}{r}$$
* Kierunek $\vec{v}$ – styczny do toru, $\vec{a}$ – do środka okręgu.
—
7. Karta pracy – zadania
- Ciało o masie 3 kg działa siła 12 N w prawo. Oblicz przyspieszenie.
- Dodaj wektory sił: $F_1 = 5 \text{ N}$ wzdłuż osi x, $F_2 = 5 \text{ N}$ wzdłuż osi y. Oblicz wartość siły wypadkowej.
- Samochód jedzie po okręgu promienia 20 m z prędkością 10 m/s. Oblicz przyspieszenie dośrodkowe.
- Narysuj wektor prędkości i przyspieszenia dla ciała poruszającego się po okręgu.
—
8. Podsumowanie
* Siła, prędkość i przyspieszenie to wielkości wektorowe – mają wartość i kierunek.
* Przyspieszenie wynika z działania siły: $\vec{a} = \vec{F}/m$.
* W ruchu krzywoliniowym kierunek przyspieszenia może być inny niż kierunek prędkości.
* Dodawanie wektorów pozwala znaleźć siłę wypadkową lub całkowite przemieszczenie.